Bicara yang
kedua pula, bila sebut Allah syariat hakikat, Allah mana yang kah kita sembah?
kalau syariat ni adalah alif lam lam ha. huruf. kita tidak menyembah huruf alif
lam lam ha. Kita menyembah zat yang bernama Allah.
Lafzu Jalalah |
Kalau di
kenali Allah itu hanya pada martabat huruf, sudah pasti ia baharu. kita tidak
menyembah benda yang baharu. Kita menyembah zat yang qodim yakni Allah. Itu
hakikatnya. Zat yang wajib al wujud yang bernama Allah. Akan
tetapi kita tak dapat mencapai
pengenalan Zat, tak boleh Nampak atau tampak akan zat Allah. Jika tidak
boleh, bagaimana mahu mengenal? Firman
Allah:
Oleh
itu, maka tetapkanlah pengetahuanmu dan keyakinanmu (wahai Muhammad) bahawa
sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah (Surah Muhammad
:19)
Hamba
mengenal melalui sifat-sifat Allah yang Allah Taala ceritakan dalam Al-Quran
seperti sifat wujud, qidam baqa’ yang akan diperhalusi kelak. Hamba mengenali pada
martabat sifatNya. SifaNya
yang Maha penyayang, sifatNya yang Maha pengasih. Hamba kenali dan tenggelam
akan sifat-sifat Dia. Baik, Oleh kerana itulah dalam bermakrifat, hamba wajib
berinteraksi dua hala, Syariat dan Hakikat.
Hamba kenali
Allah bukan sahaja pada martabat syariat, hamba juga kenali Allah pada hakikatnya. Jiwa hamba wajib
mengenal bukan akal cuma yang mengenaliNya.
Sekarang
diskusi interaksi hamba dalam kehidupan, tatkala kita menyebut dalam kehidupan
ini, hamba mesti ingat dalam dunia ini
adalah alam syariat maka kita tak lari dari syariat, dan syariat yang mana
hamba ikut?, syariat Nabi muhammad s.a.w.
Kenapa
kita mesti berhubungan syariat dan hakikat kerna Syariat dan hakikat adalah
perjalanan Baginda saw. Juga, kerana diri hamba bukan diri syariat sahaja, diri
yang kita pegang ini. Perhatikanlah ! hamba juga ada aspek rohani, aspek jiwa yang
Allah berikan kepada kita. Jiwa
atau diri yang merasa sedih, merasa rindu, cinta, merajuk. Semua ini, bukan jasad yang rasa. Sekiranya hamba belah jantung
jasad ini, pasti perasaan cinta itu tidak nampak melainkan gelap gelita.
Ya, kita
bersetuju hamba itu adalah roh dan jasab. Syariat adalah pakaian jasad, hakikat
pakaian roh. Maka ikutilah syariat Nabi yang
para fuqaha menamakan ilmu fiqh. Belajar akan ia sekadarnya supaya kita berada
dalam syariat yang dibawa oleh Nabi s.a.w.
Manakala
yang disuruh oleh para ulama’ dari segi hakikatnya pula adalah penyucian batin,
penyucian jiwa dari sifat-sifat tercela misalnya ujub, takabur, riak, sombong dan
sebagainya.
Saya ada
menerima persoalan, “orang solat pakai niat sahaja kerana dia mendakwa sudah mencapai
hakikat’
Fahamilah
! Siapakah manusia yang paling mencapai hakikat? tak lain dan tak bukan
melainkan Rasulullah s.a.w. dan Rasulullah tidak pernah mengabaikn syariat. Ingat
molek. Manusia yang paling makrifah kepada Allah, manusia yang paling kenal Allah.
Tetapi Nabi solat, puasa, zakat dan haji serta ibadah-ibadah sunat yang lain. Adakah
kita lebih hebat dari Nabi?
Mendakwa
sudah sampai hakikat sehingga hilang syariat adalah perjalanan yang batil!. Ada
satu lagi kisah yang diceritakan kepada saya, seorang lelaki datang kepada
seorang gadis dan lelaki itu mendakwa sudah terbuka di alam sana bahawsanya ‘awak
isteri saya maka kita dianggap suami isteri yang sah.
Apa saya
jawab? Saya jawab, kalau betul lah lelaki itu nampak awak itu isteri dia di
alam sana, dia tetap wajib melalui jalan
syariat, maksudnya dia mesti berjumpa Ibubapa ,merisik, tunang dah kahwin
seperti kebiasaan orang-orang. Ini kerana wajib ade aspek syariah barulah ijab
dan Kabul yang mengesahkan awak berdua sebagai suami dan isteri.
Sekiranya
hanya hakikat sahaja (itupun jika benar petunjuk lelaki itu) maka rosak dan bahaya
terhadap golongan wanita. Sudahlah wanita mudah termakan pujuk rayu orang yang
disayangi ditambahlagi hujah hakikat bagai-bagai. Hatta ini juga berlaku kepada
wanita pemakai purdah. Hampir-hampir berlaku perkara tidak elok!. Nasib sempat merujuk kepada yang ahli.
Jawab
saya lagi, ‘awak beritahu kepada lelaki tersebut, kalau bermaksud hendak
‘mengorat’, gunalah ayat-ayat yang lain. Ini alaf baru. Jangan fitnahkan agama
untuk cinta wanita’.
Kenapa
berlaku demikian? Ia berlaku kerana dia tak tampak kesepaduan antara syariat
dan hakikat. Demikian juga orang yang beramal ibadah sehingga dia
mendakwa dia sudah menjadi Allah. Ini pun tidak boleh. Sejauh tinggi bagaimanapun makrifah
kita, kita takkan bersatu menjadi Allah.
Kerna kita adalah baharu sementara
Allah, Tuhan yang Qadim.
Yang baharu
tidak akan menjadi qadim dan yang qadim takkan menjadi baharu. Ini asas dalam
akidah. Bagaimana persaaan kebersamaan dengan Allah? Kita rasa bersama dengan Allah
adalah rasa perasaan bukan iktikad. Firman
Allah :
Dan Dia bersama kamu di mana saja kamu berada. Dan Allah Maha
Melihat apa yang kamu kerjakan.” (Qs. Al-Hadid :4)
Bila
beramal kerna hendak jadi Allah, itu lah bermula kekeliruan. Bila jadi Allah, habis
syariat tiada. Allah tak solat ,tak
puasa. Lalu dia pon menuruti hal ehwal Ketuhanan yang sama tidak solat dan
puasa. Alasan? Sebab sudah jadi Allah. Nauzubillah Min Zalik.
Untuk mengenal perjalanan tasauf yang dibawa itu benar ataupun tidak, lihat ia berdiri atas syariat atau tidak. Jika perjalanan itu meremehkan syariat, berhati-hatilah!.
Syariat
dari kacamata Siapa?
Namun
awas kalau kita hendak mencari guru, pertama
kita nilai aspek syariat akan tetapi syariat itu bukan dari kaca mata
kita sebab kita bukan orang yang alim dalam ilmu fiqh untuk menghukumkan guru.
Sungguh kita tiada kemampuan itu.
Jangan
cepat latah Syaikh tidak berpegang syariat dengan kelemahan ilmu kita.
Sebagai
contoh, kita berguru dan melihat guru itu menyentuh isterinya lalu terus solat. Dari kacamata jahil ini, tentu sekali kita
akan mendakwa Guru ini sudah batal wudhu’, tak boleh tunaikan solat. Sahabat, jangan
guna sisi pandang kita, kita orang jahil, org awam maka adabnya kita mesti merujuk
hal ini kepada para ulamak Fiqh yang luas ilmu fiqhnya.
Oh,
rupa-rupayanya itu Syaikh bermazhab Hanafi. Tiada membatalkan wudhu’ lelaki
menyentuh isteri. Dalam mazhab Hanafi, samada bersyahwat atau tidak bersyahwat,
tidak batal wudhu’ sama sekali. Berlainan kita yang bermazhab Syafie.
Qiyaskan olehmu akan perkara-perkara seumpama. ilmu fiqh amat luas. Jangan
bermudah-mudah menjatuhkan hukum !
Sekali ditegaskan, walaupun syariat menjadi panduan mencari mursyid akan tetapi bukan kacamata yang sempit ini menilai.
Saya
yakin para pembaca sudah mendapat sedikit gambaran kenapa tulisan ini dikarang.
Ia dikarang , bertujuan membawa balik perjalanan orang-orang dahulu. Syariat
hebat hakikat hebat. Boleh berjuang,
boleh berperang walaupun hanya bersenjatakan buluh, meskipun musuh ramai. Mereka
tak nampak bilangan ramai, mereka tak nampak kehebatan lain melainkan mereka hanya
merasai Allah bersama dengan mereka. Hebat bagaimana musuh, namun kita ada pertolongan
Allah!. Sungguh janji Allah pasti.
Cuma persoalan sekarang,
kita mungkin tidak mencukupi syarat mendapat
pertolongan Allah ataupun belum sampai masanya lagi tibanya pertolonganNya.
No comments:
Post a Comment